tirsdag 8. mars 2011

Oppskrift på babysokker

Kom over en etterlysning av oppskrift på babysokker på Maria sin blogg, og jammen lignet ikke sokkene på noen jeg prøvde å strikke for noen år siden. Ferdighetene den gang var ikke noe å skryte av, og halvveis ferdig så sokken ut som en stor knute... Må innrømme at jeg ga opp hele greia ;-)

Mønsterboka jeg har oppskrifta i har jeg lånt hos mamma. Det er ei gammel bok. Bakpå står et stempel med telefonnr til butikken hvor det er kjøpt, og det er fra den tida man bare trengte å slå 5 siffer for å ringe innenfor regionen.

Her er bilde og oppskrift for de som vil prøve seg:



Str 0-3 mnd (3-6 mnd). Garnet som er brukt har strikkefasthet: 27 masker = 10 cm i glattstrikk

Legg opp på pinner nr 2,5 med hvitt garn 36m (40m) og strikk fram og tilbake 1 rett og 1 vrang 5 pinner.

Skift til pinne nr 3 og strikk striper i lys blått og hvitt til arbeidet måler 5 cm (6 cm).
Strikk så med lys blått garn 1 rett og 1 vrang, 3 pinner.
Strikk så en hullrekke: X 2m sammen, 1 kast X. Gjenta fra X til X pinnen ut.
Strikk deretter 1 rett og 1 vrang, 3 pinner.
Ta 10 masker (12 masker) midt foran til overdel av sokken, strikk striper fram og tilbake til overdelen måler 3 cm (4 cm).
Ta første maske på pinnen løs av. Ta så opp 8 m (10m) på begge sider av stykket + de avsatte maskene i alt 52 m (60 m)
og strikk riller (rett fram og tilbake) med lys blått garn 10 pinner (= 5 riller).
Fell 21m (24m) på hver side og strikk på de 10m (12m) midt bak til såle.
Strikk til sålen er like lang som den avfelte kanten.
Fell av. Sy sokken sammen midt bak, og sy til sålen.
Trekk en snor gjennom hullrekken.

4 kommentarer:

Konemor - Maria sa...

Ja, se der er de jo - da skal jeg linke rett til dette innlegget fra meg! Gleder meg til å prøve - men det blir nok noen dager til, nå er alt av håndarbeid lagt midlertidig på hylla til friskere tider. Gjett hvem som begynte å spy i ettermiddag?? Joda, eldstemann, det... Stakkar ungene mine.

Håper dere holder dere friske! Klem klem!

Ann-Kristin sa...

Nei å nei :-( :-(
God bedring til T :-)

KKannDesign sa...

Hei hei og takk for oppskrift - disse må jeg prøve meg på!!

Ha en finfin fredag!

SmilKKann

Konemor - Maria sa...

Heia! Sjalet tar ca to dager/kvelder når du kommer inn i det, litt lengre tid første gang. Absolutt overkommelig - de var mine aller første forsøk med hekling, brukte PCen som veileder og prøvde til det gikk. Så du klarer dem med glans!

Klem :)!